miércoles, 10 de marzo de 2010

Activitat 19: Text Selectivitat (Descartes)

1. Explica breument les idees principals del text i com hi apareixen relacionades
El fragment anterior forma part del Discurs del mètode on Descartes ens parla sobre l'enteniment, el qual ens dóna un veritable coneixement sobre la realitat a diferència dels sentits que ens enganyen.

2. Explica breument el significat, en el text, de les paraules següents:
Inintel·ligible: Quelcom el coneixement del qual és impossible.
Imaginació: Quelcom orígen de les imatges mentals de la realitat.

3. Per què diu Descartes que els sentits no ens poden assegurar mai res sense la intervenció de l’enteniment? Fes referència als aspectes del pensament de Descartes que siguin pertinents, enacara que no apareguin explícitament en el text.
L'objectiu de Descartes, és arribar a la veritat evident, i per poderfer-ho, afirma que hem de partir del dubte radical respecte a tot allò que ens envolta.
El primer concepte del que dubta, són els nostres pròpis sentits, la nostra capacitat receptiva, dels quals afirma que si ens han enganyat un cop, ho poden tornar a fer de forma sistemàtica i successiva. Per tant, aquesta part de nosaltres ens impedeix arribar al coneixement. D'aquesta forma, redueix el dubte a mètode pròpi, fet que el condueix a la conclusió semblant a la que havia arribat St Agustí. "Je pense donc je suis" penso per tant existeixo, és a dir, puc dubar de tot, però no puc dubtar de que Jo, estic dubtant i Jo, el Jo interior, el Jo com a enteniment no m'enganya, donat que si m'enganya m'enganyo, però m'enganyo a mí mateix. Així anomenada la teoria del cogito.

4- Creus que Descartes té raó quan defensa que és més fàcil conèixer l’ànima que el cos?
Partint del fet que els nostres sentits no ens enganyen en el cas de que sigui així, el cos és molt més fàcil de conèixer que no pas l'ànima, ja que és allò que podem percebre, amb els nostres sentits, però la notra ànima, el nostre jo interior, és tan absolutament complex, que el temps que ens pot dur a conèixer el cos, serà equívalent a una ínfima part del que ens duria a conèixens a nosaltres mateixos.

No hay comentarios: